Interview met Stef Heesakkers (Gitarist Treurwilg)

20/11/2016 14:52

 

Interview met Stef Heesakkers (Gitarist van Treurwilg). 
 
Hoe is jouw passie voor muziek ontstaan? Door het luisteren naar verschillende bands en continu op zoek gaan naar nieuwe muziek en bands die mensen mij aanbevelen. 
 
Hoe lang heb je deze passie al? Van jongs af aan al, Door de muziek die mijn ouders draaiden. Daardoor leerde ik een hoop coole bands kennen die mij veel inspiratie en vorm hebben gegeven als muzikant (denk aan Pink Floyd etc.) 
 
Welke artiest heeft jou geïnspireerd om muziek te gaan maken? Het begon eigenlijk met Slayer en Pink Floyd, Ik vond hun manier van schrijven altijd erg inspirerend. Hoe Slayer met de boze en best duistere melodieën kwamen, met nummers als Dead Skin Mask of South of Heaven en Pink Floyd meer met de gevoelige en dromerige nummers kwam sprak me dat erg aan door hoe je jezelf goed kan uitten met muziek. 
 
Heb je naast muziek nog andere passies? Ik ga graag om met anderen in mijn vrije tijd. Vaak ga ik naar concerten of festivals en soms vind ik het ook lekker om thuis LP's te luisteren of te gamen. 
 
 Wat is jouw favoriete plaat? Ik heb verschillende favo platen maar Night is the New day van Katatonia en Dark Side of the Moon van Pink Floyd zijn toch wel de betere platen. 
 
Heb je naast gitaar spelen ook ooit andere instrumenten bespeeld? Ik speel basgitaar en soms keyboard. 
 
Heb je in het verleden ook in andere bands gespeeld? In de progressieve metal band Dark Sun Rising. Hoe zie jij je toekomst met jouw band ? Ik hoop dat we bekend worden (of in ieder geval veel shows/festivals mogen spelen) met de bands waar ik erg fan van ben! 
 
Wat zijn jouw hoogtepunten? Tot nu toe zijn mijn hoogtepunten (met Treurwilg) dat we het podium hebben gedeeld met hele toffe bands, op verschillende plekken komen waar ik nooit ben geweest en dat we op Dutch Doom Days hebben gespeeld. 
 
Zijn er dingen die je anders zou willen doen? Tot nu toe ben ik nog steeds erg tevreden met wat we hebben bereik met Treurwilg. 
 
Met welke band(s) zou je nog eens een keer willen spelen of mee op tournee willen gaan? Katatonia, Amenra, Swallow the Sun, Ahab etc. (er staan zoveel bands op mijn lijstje. Haha) 
 
Waar halen jullie als band de ideeën vandaan tijdens het schrijven van nummers? Uit persoonlijke ervaringen. Ik zie zelf vaak uit de negatieve dingen die ik heb meegemaakt een persoonlijke levensles. Iets wat heel erg negatief is kan je omzetten in iets moois, in de vorm van muziek. 
 
Wanneer voel je en weet je of een nummer goed genoeg is? Als ik er helemaal in weg kan dromen en de muziek kan voelen (en dan heb ik het vooral over optredens.) 
 
Welk bandlid uit jouw band vind jij het beste ? Ik vind ze allemaal even goed. ze doen allemaal hun ding waar ze van houden en dat waardeer ik heel erg! 
 
Wat was je eerste blunder tijdens een optreden? Dat ik een foute noot speelde of het verkeerde effect aanzette (lang leve improvisatie. Haha) 
 
Welke eigenschappen vind je goed aan jezelf en welke niet? Ik ben een gevoelsmens. Dat is vaak iets goeds.. Maar soms kan dat ook mijn valkuil zijn. 
 
Heb je jezelf gitaar leren spelen of heb je hiervoor lessen gevolgd? Deels mezelf en deels op les. De theorie snap ik nog steeds niet, maar ik speel gewoon wat ik voel. 
 
Welk artwork van een artiest die jou inspireert vind jij het allermooist ooit gemaakt? Pff.. Moeilyke vraag! Er zijn zoveel mooie artworks. Ik denk dat Night is the New day (van Katatonia) mij het meeste aanspreekt. 
 
Is er veel vraag naar jullie als band? Ja, we krijgen regelmatig berichten binnen voor shows. 
 
Stel je bent morgen miljonair wat zou je dan als eerste doen? Lastig.. Ik denk een mooi huis kopen en ik denk dat ik mijn familie en een paar vrienden heel gelukkig kan maken. 
 
Welk instrument van alle instrumenten die jullie gebruiken is jouw favoriet? Mijn 7 snarige Ibanez gitaren. De RG 7321 en de RGA 7.
 
 
 Interview door Dirk Kremers van www.facebook.com/dutchbrutaldeathmetalthrash